کد خبر: ۵۲۶۲۷
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
دفن اموال در مناطق مقدس برای شیعیان به دلیل روایاتی که نسبت به این موضوع ترغیب می کند، اهمیت بسیار زیادی دارد.از اولین مناطق مقدسی که همواره مقصد دفن اموات شیعیان بوده و هست، کربلای معلی و نجف اشرف است و از جمله این شیعیان، شیعیان ایران بوده و هستند.

این خبرگزاری همچنین نوشت: با وجود رکود روبط عثمانی و ایران در دوره های متمادی، اما موضوع دفن اموات ایرانی در عراق و در مناطق مقدس ادامه داشت و این در حالی بود که دولت عثمانی در قبال انتقال جنازه ها به کربلا و شهرهای مقدس عراق از ایران و دیگر کشورها هزینه های سنگین دریافت می کرد.

این سند مربوط به سال ۱۳۰۹هجری قمری در یازده ژانویه ۱۸۹۱ میلادی است که توسط صدراعظم به وزارت امور خارجه عثمانی نوشته شده و در آن آمده است:

«جنازه ای متعلق به ایرانی ها که عازم کربلا بود، توقیف شد در حالی که این جنازه سه سال پیش دفن شده بود. موافقت با انتقال آن براساس قرارداد منعقده و توافق حاصل شده با دولت ایران صورت گرفت. زیرا اقدامات مربوط به ورود افراد و جنازه ها به دولت عثمانی و همچنین ایرانی هایی که از طریق زمینی و دریایی به دولت عثمانی می آیند، براساس توافقنامه منعقده در کنفرانس بهداشتی پاریس اتخاذ می گردد. بر این اساس تفتیش افرادی که از طریق گذرگاه های مرزی زمینی و دریایی می آیند، اتخاذ می شود و به همه پزشکان نیز ابلاغ شده و امید است که به موجب آن عمل کنند.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها